Nhật ký hành trình Young Marketers | Elite Development Program - Buổi 9: Overal Media Understanding & Media Planning
Trở lại “recap” buổi học đầu năm mới với chủ đề Overall Media Understanding & Media Planning cùng “empowerer” chị Bùi Nguyễn An Phương, một tên tuổi nổi tiếng trong giới Media nói riêng và Marketing nói chung, hiện chị đang là Phó Tổng giám đốc GroupM Việt Nam – một trong những tập đoàn đa quốc gia về Media hàng đầu thế giới.
Những tưởng là một con người “media” – làm việc với những con số khô cứng thì chị An Phương sẽ có phong thái nghiêm nghị, nhưng trái lại, chị đã mang đến cho các Elite Young Marketers một buổi học không thể nào quên được với những chia sẻ rất gần gũi nhưng vô cùng bổ ích, giống như một người chị thân thiết từng trải và hiểu thấu trăn trở của những người trẻ chuẩn bị bước vào ngành marketing – chị An Phương đã từng bước mở những nút thắt trong suy nghĩ của các Elite Young Marketers, khiến cho buổi học trở thành buổi giao lưu 2 chiều cực thú vị
Và sau đây ad sẽ tóm tắt sơ lược nội dung buổi học các bạn nhé:
(Một số kiến thức chuyên ngành ad sẽ recap bằng tiếng Anh để đảm bảo tính chính xác các bạn nhé)
1. Giới thiệu vai trò của Media trong ngành Quảng cáo
- Trong 1 công ty quảng cáo thường hội tụ 6 bộ phận chủ chốt gồm: Strategic Planning, Account Service, Creative, Production (optional), Finance/ Administration và Media. Nhưng ở nhiều công ty Media có thể tách rời ra thành 1 công ty độc lập.
- Và trong công ty Media sẽ có các bộ phận: Media Strategy, Media Planning, Media Buying, Media Research, Media Administration, Media Analysis.
2. Các kênh media thông dụng
Bao gồm: TV, Radio, Tạp chí, Báo giấy + báo mạng, OOH, Cinema, Internet, Mobile, Marketing, Sponsorship, Retail, Events, PR.
3. Media Planning Process
S1: Situation Analysis -> Marketing Strategic Plan -> Creative Strategic Plan
S2: Setting Media Objectives
S3: Determining Media Strategy
S4: Selecting Broad Media Mix
S5: Media Use Decision – TV -> Media Use Decision – Print -> Media Use Decision - Other Media
S6: Evaluate Performance (base on step 1)
4. Media Brief
Include carry the message to the
- Right People -> Target Audience
- In the right Place -> Market Prioritisation
- Through the right Media -> Media Mix
- With the right Message -> xyz
- In the right Environment -> Media-message match
- All this, at the right Cost -> Budget
Ensure that the message is seen by
- The right number of People -> Reach
- The right Number of times -> Frequency
- At the right time -> Scheduling
- And registers adequately -> Impact
5. Hierarchy of objectives and roles
(Every step needs to logically link with the objectives higher in the hierarchy)
Business objective -> Sales, profit
Marketing objective -> Behavior: trial, frequency of purchase, loyalty
Communication objective -> Knowledge (awareness), attitude, intent
Media objectives -> Reach and contact frequency
Media strategy -> Broad Media Decisions on mix, weights, timing
Media-tactics -> Selection of Space/Spots, title/channel
6. Understanding the media language
Include
- Medium: Carriers and deliverers of advertisements (ex: TV, newspaper, radio,…)
- Vehicle: A specific carrier within a medium (ex: VTV3, HTV7, Tuoi Tre, Thanh Nien,…)
- Rating: The percentage (%) of the target audience exposed to a TV at a given moment
- GRPs (tổng lượt xem): Sum of audience sizes for more than one ad or program
- Reach & Frequency: Tell us how many people we reach (R) and how many times we reach them (F)
If GRPs are fixed, to raise REACH, we have to lower FREQUENCY, vice versa.
- CPRP: Cost for one rating point (in my target) using a specific program or channel
- CPM (cost per thousand people)
Example of using media language: “Our target in HCMC is Males 18-44, we will use TV as the sole medium delivering 1,440 GRPs at 86% 1+ reach, with 55% effective reach at 3+. Our average CPRP is US$46 giving a cost of US$66,240. GRPs should be equally flighted over a 4 week purchase cycle”
7. Scheduling tactics
- Burst: A scheduling tactic that alternates reasonably heavy periods of advertising with periods of hiatus or no activity
- Continuity: A technique used by advertisers in which media is scheduled to run continuously throughout a period without interruption in order to build or maintain advertising awareness and recall.
- Drip: A spread of advertising at low weekly weights to provide regular reminder messages to the target audience; similar to ‘continuity’, but at low GRP levels
- Pulse: A combination of burst and drip, where small bursts of activity are interspersed with short hiatus periods. Provides continuity of presence throughout the year at low cost
8. Print Terminology
- Circulation: The total number of copies distributed through all channels such as subscriptions and newsstand
Generally provided by the title or a Non-profit organization that audits the figures declared by the titles
- Readership: The total number of people who read a given publication
- Readers per copy: The average number of people who read a given publication (Can also be calculated against a target)
9. Evaluation of A Campaign
Did we meet our Media Objectives?
- Budget efficiency
- Reach and frequency
- Synergy in channel mix (Above and Below the line)
- Position against competitive bench mark
Như vậy là ngoài những kiến thức bổ ích và súc tích về “media” cũng như “cuốn từ điển” về các khái niệm chuyên ngành mà chị chia sẻ với các bạn Elite Young Marketers, chị An Phương đã dẫn các bạn đến gần hơn với thế giới marketing thật thụ bằng những lời khuyên rất thực tiễn, những câu chuyện đời, chuyện người và cách sống, đam mê mà một người làm marketing cần có, có thể tóm gọn trong 3 chữ: Trách nhiệm, Lòng tin và Đạo đức nghề nghiệp. Cuộc đời, sự nghiệp cũng như phong cách sống của chị An Phương đã thật sự khiến các Elite Young Marketers được “inspired” rất nhiều. Và tuy không nói ra nhưng các bạn đều nghĩ chị An Phương đã, đang và sẽ là một người chị lớn đầy tâm huyết để các bạn noi gương và luôn đồng hành cùng các bạn trên chặng hành trình nhiều chông gai trước mắt.